6 motivatietips door Louise

We kennen het allemaal wel: je bent vastbesloten om veel te gaan sporten deze week, maar dan komt er iets tussen of heb je eigenlijk helemaal geen zin. Moe, koud buiten, regen,…  Het idee om dan buiten te gaan sporten lijkt plots niet meer zo aantrekkelijk. Hoe kunnen we onszelf toch motiveren? Hier een aantal tips/suggesties die ik vaak gebruik:

Reminders

Ik herinner mezelf aan de doelen die ik heb gesteld. Ik maak een aantal reminders om tussen mijn agenda te steken of hang ze op in huis om mezelf regelmatig een mentaal duwtje in de rug – of schop onder de kont? 😉 – te geven. Verspreid niet te veel mentale reminders doorheen je huis, anders gaat het effect van de reminders verloren.

Varieer

Veel lopers hebben de gewoonte om weinig te variëren in hun lopen. Daardoor kan lopen al snel een sleur te worden. Ik probeer voor veel variatie te zorgen. Ik wissel trainingslocaties regelmatig af en kies voor verschillende ondergronden: bos, strand, zeedijk, park,…

Ook de trainingen zelf gooi ik regelmatig door elkaar: duurtraining, tempotraining, alternatieve training, …

Zoek mensen die je motiveren

Ik omring me met mensen die me motiveren en me een duwtje in de rug kunnen geven. Ik doe best veel trainingen alleen dus als ik de kans heb, dan ga ik in groep lopen of oefeningen doen.

Zoek bijvoorbeeld een loopgroep(je) en plan een vast moment in de week om samen te lopen. Als je iets hebt afgesproken, is de kans veel kleiner dat je zal afhaken.

Fun is key

Dé tip die je bij lopen en eigenlijk bij alles wat je doorheen je leven doet: doen wat je graag doet. Niets motiveert mij meer dan doen wat ik graag doe. Ik heb ook wel eens dagen dat ik geen zin heb om te lopen en dan doe ik iets anders. Zin om te fietsen, zwemmen of dansen? Gewoon doen!

Durf aan te passen

Ik heb geleerd om mijn schema aan te passen als dat nodig is. Soms ben ik gewoon écht moe en luister ik beter naar mijn lichaam. Wat beweging kan dan een positief effect hebben, maar de lange en intensieve trainingen stel ik op zo’n momenten uit.

Well done *me*!

Ik beloon mezelf (ok, misschien soms iets te veel ;-)).  Zo heb ik iets om naar uit te kijken tijdens mijn training (denk aan een warme douche, chocomelk, thee, filmavond,…)

Je ziet dat fun centraal staat bij al mijn tips. Naar jezelf luisteren, niks forceren, en zorgen dat je blijft genieten! 🙂 Welke tips hebben jullie voor mij? Deel ze via Facebook!

Wij love lopen