Een goede start van 2020 dankzij tips & tricks van Maxim!

Vanaf 2020 zal onze ambassador Maxim van PrevRENtie Zedelgem blogs schrijven voor ons met tips en tricks over lopen. Om hem aan jullie voor te stellen, stelden we hem enkele vragen!

Hoe heb je zelf de loopmicrobe te pakken gekregen?

Ik heb mijn hele leven voetbal gespeeld maar door mijn werk als kinesitherapeut ben ik hiermee moeten stoppen. De late avonden en de trainingen waren niet meer te combineren.

Ik ben beginnen lopen omdat het voor mij een gemakkelijke sport was. Je vertrekt aan je voordeur en je verliest geen tijd met je te verplaatsen. En voor mij is dat wel belangrijk, omdat ik vaak loop als ik een uurtje niets te doen heb.

Wat betekent lopen voor jou?

Lopen is voor mij een vrijheid. Je kan kiezen om links of rechts af te slaan, je kan vertragen of versnellen. Ik woon ook dichtbij een bos dus ik kan op verschillende ondergronden lopen. Ik geniet vooral van de natuur, de dieren en de stilte in het bos.

Hoe ben je op het idee gekomen om PrevRENtie Zedelgem op te richten?

Door mijn werk als kinesitherapeut in een privé praktijk in Zedelgem en in het AZ Damiaan Oostende, kom ik vaak in contact met recreatieve lopers die revalideren na loopblessures. Die revalidatie interesseert mij heel erg maar toch heb ik vaak het gevoel dat die mensen, mits de juiste begeleiding, hun blessure niet zouden opgelopen hebben.

Ik ben dan in contact gekomen met Runningsmart en hun screeningtool om lopers te onderzoeken op ‘zwakke zones’. Dankzij hun opleiding ben ik nu RunningSmart-Physio en heb ik PrevRENtie opgericht.

Wat houdt PrevRENtie in?

Bij PrevRENtie gaan we door middel van enkele screeningstesten de ‘zwakkere zones’ in het lichaam van de loper opsporen.

Zwakke zones zijn zones die de kans op blessures vergroten. Na deze testen wordt er een score op honderd gegeven voor het biomechanisch profiel van de loper.

Vervolgens wordt er een individueel aangepast oefenschema opgesteld om de zwakke zones aan te pakken en worden deze oefeningen uitgelegd.

Na 6 weken komen de lopers terug om hun reeks oefeningen opnieuw aan te passen.

Na 3 maand worden ze opnieuw getest en wordt gekeken of de score op hun biomechanisch profiel toegenomen is.

Vorig jaar heb ik een opleiding gevolgd rond het analyseren van looptechniek. De  bedoeling is om lopers na hun loopanalyse aangepaste tips te geven om te streven naar een idealere looptechniek.

Heb je nog sportieve doelen?

Als de tijd het mij toelaat, zou ik graag eind september een halve marathon lopen. Voor mij is dit al een uitdaging omdat ik gewend ben om maximaal 10km te lopen. Ik heb mezelf voorgenomen om te trainen om die halve marathon uit te kunnen lopen maar als mijn werkschema het toelaat zou ik willen trainen om hem zeker onder de 2 uur uit te lopen..

Wat mogen we verwachten van je blogs?

Ik hoop om op een korte en duidelijke manier mijn boodschap over te brengen naar alle lezers. De bedoeling is om tips aan te bieden die direct toepasbaar zijn voor elke soort loper, van een startende loper tot een ervaren marathonloper.

Wij love lopen