Hardlopen als middel tegen burn-out. Fabel of feit?

Hardlopen is goed voor je lichaam, dat weten we ondertussen allemaal. Maar wist je dat het ook een opkikker is voor je mentale gezondheid? Meer nog, hardlopen wordt zelfs aangeraden bij mensen die een burn-out hebben.

Medicijn bij burn-outs

Een burn-out of depressie heeft talrijke vervelende symptomen. Je voelt je extreem vermoeid, hebt geen vertrouwen in jezelf en je hebt dagelijks te maken met stress- en angstaanvallen. Je energiesysteem is in de war en artsen spreken van volledige uitputting.

Het is niet voor niets dat psychologen bij soortgelijke symptomen aanraden om te gaan hardlopen. Lopen werkt uitstekend tegen angst en stress. Het is ontspannend en je krijgt na het lopen een gevoel van euforie: van Runner’s High heb je ongetwijfeld al gehoord! Als je sport komen endorfines vrij in de hersenen. Ze functioneren als neurotransmitters en zorgen ervoor dat je minder pijnprikkels ervaart. Je zal merken dat je ’s nachts ook beter en dieper slaapt. Tot slot kun je ook in groep lopen om zo je sociale interactie te vergroten.

Bouw langzaam op!

Wees niet te streng voor jezelf en doe het rustig aan. Het is belangrijk om langzaam op te bouwen. Ga de eerste dagen telkens een kwartiertje wandelen. Daarna kun je wandelen en lopen met elkaar afwisselen: 5 minuten wandelen, 10 minuten lopen en terug 5 minuten wandelen. Onthoud dat het niet om de snelheid of het aantal kilometers gaat.

Hebben we je overtuigd om je loopschoenen aan te trekken? Super! Deel jouw loopfoto met de hashtag #ikjeunemie.

Wij love lopen