HET LOOP-ABC

Ervaren lopers kunnen een compléét woordenboek vullen aan termen en begrippen uit de loopwereld. Sommige begrippen zijn alweer gedateerd eens ze net ingeburgerd raken, andere woorden zijn dan weer basics die je maar beter in je geheugen grift.Wij vroegen de ambassadors naar hun ABC-toppers. Op het menu: Dry Needling, Foam Roller, Intervaltraining, Negative Split en LSD.

Dry Needling

Les 1: dit heeft niéts met accupunteer te maken.

Bij dry needling worden verhardingen in de spieren (zogenaamde triggerpoints) aangeprikt met droge naalden om de spieren opnieuw te laten ontspannen. Die spierverhardingen ontstaan door acute letsels, of door chronische overbelasting. Die triggerpoints, of spierknopen zorgen voor pijn en een beperking van de bewegingsvrijheid. Bovendien kunnen ook aangrenzende gewrichten hier belast door raken. Kortom; doemscenario voor lopers.

De naald in je spier zorgt dat spieren opnieuw ontspannen en neemt de plaatselijke verkramping weg.

Foam Roller

Als je er een stevige loopsessie op hebt zitten ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren die verklevingen in je spieren kunnen doen ontstaan. Die verklevingen of spierknopen kunnen verholpen worden door met een foam roller aan de slag te gaan. Via masserende bewegingen stimuleer je de doorbloeding en zorg je ervoor dat je sneller herstelt na een inspanning, en dat spierpijn sneller verdwijnt. De meeste lopers gebruiken hun foam roller na het sporten. Ook voor het sporten heeft een korte foamsessie een positief effect op je doorbloeding.

Intervaltraining

Bij een intervaltraining train je volgens verschillende cycli van versneld lopen, afgewisseld met periodes van trager (recuperatie-) lopen. Je bepaalt zelf de intensiteit van je training maar wisselt constant tussen een hoge en lage intensiteit. Wil je je snelheid bijschaven? Dan ben je absoluut gebaat bij een intervaltraining. Intervaltrainingen doen je uithoudingsvermogen zienderogen toenemen.

Opgelet: ben je blessuregevoelig? Het risico op blessures is een pak groter bij intervaltrainingen.

LSD

Drugs in de loopwereld?! Jawel, uiteraard in een gezonde loopvariant 😉 LSD staat voor Long Slow Distance, de lange en trage afstanden. Simpel gezegd; je loopt erg lange afstanden, maar aan een tempo waarbij je ademhaling erg rustig blijft, je gemakkelijk kunt blijven praten tijdens ’t lopen en waarbij je loopt rond de 70% van je maximale hartslag.

Regelmatig een LSD-training inlassen zorgt ervoor dat je lichaam meer bloed naar de spieren zal pompen. Lekker traag maar lang trainen zal je op termijn net sneller doen lopen.

Negative Split

Bij een negative split loop je de tweede helft van een wedstrijd sneller dan de eerste helft. De meeste lopers lopen de eerste helft doorgaans sneller. Soms gebeurt het dat een tweede helft sneller is. Door toeval, of als een bewuste tactiek. Probeer zelf eens op een negatieve split te trainen. Het vergt heel wat, om de eerste helft niet te snel te willen gaan en de tweede helft te versnellen. Succes!

Wij love lopen