Hoe ga je om met blessures?

Daar sta je dan, 2 weken voor je wedstrijd. Je hebt weken getraind en geleefd naar wat voor jou persoonlijk een hoogtepunt van het jaar moest worden. Maar plots krijg je een blessure en moet je de wedstrijd afzeggen. Hoe ga je om met dergelijke tegenslag? Dit is mijn verhaal.

Een domper

Daar sta je dan, 2 weken voor je wedstrijd. In topvorm, de zwaarste trainingsweken achter de rug en klaar voor de afbouw/taperingsperiode. Je hebt weken getraind en geleefd naar wat voor jou persoonlijk een hoogtepunt van het jaar moest worden. De voorbereidingen waren perfect, zonder ziek te worden en/of blessures. Je bent druk bezig met de puntjes op de i te zetten en begint met de laatste, logistieke voorbereidingen richting de start van de marathon.

In mijn geval was het hoofddoel van 2019 de marathon van Berlijn. Een droom die uit kwam, omdat ik in 2018 een sub 3’ tijd had gelopen op de marathon van Amsterdam. Daardoor kon ik rechtstreeks inschrijven voor de snelste, en naar mijn gevoel mooiste, marathon ter wereld!

En ja, je leest het goed… Het was mijn hoofddoel van 2019 tot een stressfractuur in mijn voet er anders over besliste. BAM! Van alles naar niets op 1 week tijd en dit slechts 2 weken voor de start van de marathon van Berlijn.

Uitstel is geen afstel

Het verdict: 4 tot 6 weken rust en vooral niet lopen. Aangezien de stressfractuur in één van mijn metatarsale botjes in de voet zit mag ik gedurende de komende weken mijn voet niet afrollen en draag ik dus een soort van ‘skibot’ om hem te immobiliseren.

Toch hou ik in mijn achterhoofd dat uitstel geen afstel is. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met de organisatie van de marathon en één en ander in orde gebracht zodat ik verzekerd ben van een startnummer voor 2020!

Wat zijn 6 weken rust als ik de afgelopen 3 – 4 jaar zonder enig probleem 5 marathons succesvol tot een einde heb kunnen brengen én ik nu al kan aftellen naar (hopelijk) nummer 6 in april 2020 en nummer 7 in september 2020! Als alles goed gaat en ik het herstel slim en rustig aanpak, kan ik tegen eind 2019 terug normaal sporten! Het begin zal moeilijk zijn, maar mijn geluk zal des te groter zijn van zodra ik terug kan gaan en staan waar ik wil, wanneer ik wil en hoe ik wil (lopend, wandelend, fietsend, noem maar op!).

Alternatief trainen

Doordat ik niet in de gips zit, mag ik starten met alternatief trainen. Ik start met aquajoggen omdat het een vorm van conditietraining is waarmee je je lichaam veel minder belast. Het betekent letterlijk ‘joggen in vrij diep water’ dus op die manier zal ik proberen de basisconditie te onderhouden, samen met mijn mentale gezondheid. Het is voor mijn lichaam een gigantische aanpassing natuurlijk. Van trainingsweken van meer dan 100 km naar niets. Ik hoop met alternatief trainen toch zo weinig mogelijk conditieverlies te hebben.

Van zodra ik groen licht krijg om druk uit te oefenen op mijn voet en te wandelen, zal ik ook opnieuw mijn eerste looppasjes proberen zetten. Dit in een gecontroleerde omgeving met behulp van een Alter-G loopband. Deze anti-zwaartekracht loopband is zodanig ontworpen dat je in een veilige omgeving kan revalideren en trainen!

Dankzij de verminderde luchtdruk zal ik opnieuw kunnen wennen aan het looppatroon zonder mijn voet al te veel te belasten. Naarmate dat de revalidatie vordert, kan de loopband ingesteld worden om meer en meer de realiteit te benaderen. Dankzij Project.Mensch in Buggenhout hoop ik zo geleidelijk aan mijn loopbenen terug te vinden!

Positive thinking

Vroeger zou dergelijke blessure een ramp geweest zijn met tranen in overvloed. Nu kan ik veel meer relativeren. Doorheen de jaren heb ik heel wat ervaring opgedaan, zowel op privé- als sportief vlak, waardoor ik mij mentaal en fysiek sterker en gewapend voel tegen deze tegenslag.

De heropbouw zal niet makkelijk zijn en ik zal wellicht nog vaak vloeken, maar het zal mij nadien des te meer plezier doen om terug te kunnen sporten!

Als ik 1 tip mag geven: als je zelf door een blessure even buiten strijd zou zijn, geef jezelf de tijd en ruimte om te herstellen en doe niets overhaast!

Liefs,
Nathalie De Ridder

Wij love lopen