Looptips door Amy

Elke maand deelt één van de ambassadors van Ikjeunemie zijn of haar favoriete looptips met ons. Deze maand geven we het woord aan Amy, loopster bij G-Team Achilles. Een rondje bananen, supporters, schoenen én opwarmen. Go Amy!

Tip 1: Warm goed op

Plan je een intense loopworkout? Vergeet dan niet goed op te warmen. Stretch op de juiste manier; dynamisch vóór en statisch ná een inspanning. Jog een 5 à 8’tal minuten voor je intensief gaat lopen. Je geeft je hart, spieren en bloedsomloop rustig de tijd om in ‘workoutmode’ te komen. Ook voor het kopje is opwarmen zeer welkom. Denk na over welke afstand je wil lopen, welke snelheid je wil behalen en welke doelen je voor jezelf stelt.

Tip 2: De juiste schoenen voor de juiste ondergrond

Goede schoenen zijn een must. Een tip die we al veel herhaalden, en ééééuwig zullen blijven herhalen.

  • Kies voor kwaliteit: lopen kan een vrij budgetvriendelijke hobby zijn. Maar als je érgens moet in investeren, kies dan ábsoluut voor je schoenen. Trek naar een gespecialiseerde zaak en vraag om hulp. TIP: koop loopschoenen ‘s avonds. Aan het einde van de dag zijn je voeten iets meer gezwollen dan ‘s morgens.
  • Kies de juiste maat: hardloopschoenen zijn vaak een maat groter dan je standaardmaat. Zorg dat je nog een kleine centimeter ruimte over hebt aan je tenen.
  • Kies voor de juiste techniciteit: het spectrum aan ondergronden is breed: gras, grind, zand, asfalt, .. En bij elke ondergrond past een juiste schoen. Loop je vaak op de weg? Kies dan een schoen met veel schokdemping.

Tip 3: Must eat BANANAS!

Een banaan voor het lopen is een héél goed idee. Deze koolhydraatbommetjes worden snel door ons lichaam opgenomen en zitten bomvol stoffen (kalium, glucose, .. ) die ons lichaam brandstof geven voor een stevige (duur)loop. Je lichaam krijgt een snelle energieboost, en je lichaam blijft die boost bovendien langere tijd behouden. En jawel; het is goedkoper dan gels en sportdranken.

Tip 4: Zorg voor een sterke achterban

Soms zit het ‘m in de kleine dingen. Een team die je naar de eindmeet toejuicht, een vriend die klaarstaat met een warme trui net na de finish, supporters die je halfweg je loop opwachten met een banaan, zodat je ‘m zelf niet hoeft mee te sleuren. Het maakt een wéreld van verschil. Verzamel mensen om je heen en dúrf om hulp te vragen.

Tip 5: Loop goed los na een inspanning

Eens je de meet bereikt is het gevoel van ontlading groot. En de verleiding om stil te staan of te gaan zitten groot. Doe dit niet! Probeer na een wedstrijd, of intense (duur)loop áltijd los te lopen. Loop de laatste kilometer van je duurloop aan een erg laag tempo, of kies voor een blokje om na een wedstrijd.

Ook de dag na een wedstrijd kan het geen kwaad om (erg rustig!) los te lopen voor een goed herstel. Luister altijd naar je lichaam. Erg veel spierpijn? Dan loop je beter nog even niet en neem je best je training nog even onder de loep.

Opwarmen, goede schoenen aanschaffen, kilo’s  bananen wegwerken, een sterke achterban strikken en loslopen. Met deze 5 tips van Amy verlopen je trainingen en wedstrijden ongetwijfeld nog een stuk beter. Bedankt Amy voor deze toptips!

Laat ons weten of jij deze tips toepast en deel jouw looptips op Instagram met de hashtag #ikjeunemie.

 

 

Wij love lopen