Looptips door Ellen

Elke maand deelt één van de ambassadors van Ikjeunemie zijn of haar favoriete looptips met ons. Deze maand geven we het woord aan Ellen! Een portie muziek, veters strikken, stretchen én motivatie. Action!

Tip 1: Dynamisch stretchen

Stretchen is een must voor én na het sporten. Veel lopers stretchen enkel statisch, waarbij ze stilstaande rekoefeningen doen. Statisch stretchen is vooral aan te raden ná het lopen. Vóór je training stretch je beter dynamisch. Maak bewegingen terwijl je je spieren stretcht en doe de huppelpas, hef je knieën op of loop rustig in. Je spieren herstellen veel sneller van deze oefeningen waardoor ze beter geschikt zijn als warming-up.

Tip 2: Zoek een loopbuddy

Klinkt als een dooddoener, maar lopen is zoveel leuker als je het kunt delen. Geen loopfans in je omgeving? Post een oproep op de Facebookpagina van Ikjeunemie. Veel kans dat je er een loopmaatje bij vindt in jouw buurt! Stip alvast zondag 17 maart aan in je agenda; die dag lopen we samen met Louise Carton vijf kilometer langs de zeedijk in Oostende tijdens Louise Loopt 4. Gezelligheid én loopbuddies gegarandeerd.

Loop je liever alleen, maar omring je je wel graag door digitale loopbuddies? Installeer dan de Strava-app en volg Ikjeunemie.

Tip 3: Strik je veters correct

Veel loopschoenen hebben twee extra gaatjes voor de veters. Geen mens die weet waarom; tot nu! De extra vetergaatjes zijn er niet zomaar; je veters juist strikken bespaart je een hoop ongemakken én blaren.

Voor je je knobbel legt moet je aan beide zijden een ‘loop’ maken, door de veter in het bovenste gaatje te stoppen. (van buiten naar binnen) Vervolgens steek je je veters door de lus aan de tegenoverstelde zijde, span je op en strik je ze. Nailed it!

Tip 4: Luister naar muziek

De juiste beats met de perfecte BPM (Beats Per Minute) boosten je motivatie en maken het lopen een stuk aangenamer. Kies voor de juiste muziek, aangepast aan jouw tempo. Muziek met een te hoog BPM zal het lopen net onaangenamer maken. Gebruik jog.fm om muziek te vinden die geknipt is volgens jouw looptempo per kilometer.

Tip 5: Beloon jezelf

Níks werkt beter dan jezelf een duidelijk doel voor ogen stellen en er een beloning aan te koppelen. Plan je binnenkort een marathon of een andere uitdaging? Kies dan nu al hoe je jezelf zal belonen als je je doel behaalt. Geen duidelijk doel voor ogen maar wel een motivatieboost nodig? Denk dan eens na over je huidige trainingen, en waar je over enkele maanden graag zou willen staan.

Dynamisch stretchen, correct strikken, loopbuddy zoeken, muziek opzetten én jezelf belonen. Klinkt eenvoudig, niet? Bedankt Ellen voor deze toptips!

Laat ons weten of jij deze tips toepast en deel jouw looptips op Instagram met de hashtag #ikjeunemie.

 

 

Wij love lopen