Lopen in de zomer? Vier onmisbare tips!

De zomer is in ’t land, hoera! Niet iedereen houdt ervan, van lopen in zomerse temperaturen. Ook je lichaam durft al eens morren als je het niet goed voorbereidt op een extra warme loop. We geven je 4 tips om het lopen in de zon zo aangenaam én veilig mogelijk te houden.

Hydrateer

Moeten we het nog zeggen? Drink! Niet alleen tijdens, ook voor en na een loop moet je voldoende vocht opnemen. Probeer tijdens het lopen elke 15 à 20 minuten 200ml te drinken. Water is een goede optie maar probeer ook eens – zeker bij lange afstanden boven de 15 kilometer – isotone dranken uit. Isotone dranken bevatten extra natrium en koolhydraten, voedingstoffen die je lichaam broodnodig heeft tijdens zware inspanningen. Warm weer = sweatfest. Hoe meer je zweet, hoe meer natrium je verliest. Water zal die tekorten niet aanvullen. Natriumrijke dranken vullen het zoutgehalte opnieuw aan.

Heb je een zware wedstrijd op de planning staan? Vergeet dan niet te prehydrateren. Zorg dat je drie dagen op voorhand al voldoende drinkt. (1,5l/dag) De dag zelf drink je best zo’n 500ml kort voor je start. Houd je het toch bij water? Ga dan niét af op je dorstgevoel, maar drink volgens een vooraf bepaald plan.

Draag summerproof kleding

Veel lopers beperken de hoeveelheid kleding tot een minimum naarmate de temperatuur stijgt. Andere lopers kiezen bewust voor lange mouwen omdat de huid daardoor minder blootgesteld is aan de zon. Het is geen regel dat je het contactoppervlak beter beperkt. Doe vooral wat jij fijnst lopen vindt, en bescherm je zo goed mogelijk tegen het UV-licht door een goede (zweetbestendige!) zonnebrandcrème te smeren.

Katoen ademt weinig tot niet, je kiest beter voor kleding in dryfit of lycra. Hoewel veel lopers standaard voor zwarte kleding kiezen, is het écht een wereld van verschil als je voor lichte tinten kiest. Probeer tot slot ook eens een pet te dragen. Wie maalt om fashionregels als je er veel frisser door kunt lopen? Kies wel voor een dun, en lichtgekleurd exemplaar.

Eet slim

Wie loopt verliest aan een sneltempo zout (natrium) en koolhydraten. Bij warm weer breekt je lichaam die stoffen nog een stuk sneller af. Houd hier rekening mee bij je drank- (tip 1) én voedingsinname. Eet een koolhydraatrijke maaltijd (rijst, pannenkoeken, pasta, ..) voor je gaat lopen.

Luister naar je hart

Weinig lopers die zonder sporthorloge of hartslagmeter lopen. Loop je in warme temperaturen? Loop dan volgens je hartslag. Geen beter meetinstrument dan je eigen hart, om te checken of je veilig aan het lopen bent. Door het warme weer zal je hart sowieso tien tellen sneller slaan dan normaal.

Echt geen fan van de zon? Loop dan ’s morgens vroeg, of ’s avonds laat of .. ruil de mooie natuur in voor een loopband.

Vergeet deze vier tips niet toe te passen deze zomer. Nu nog duimen op lekker veel warme dagen! ☀😎

Wij love lopen