Ikjeunemie

Moet je nu wel of niet ontbijten voor je ochtendrun?

Wel of niet ontbijten voor het sporten? Iedereen lijkt een andere mening te hebben over deze topic, maar hoe zit het nou echt? Is er wel een goed of fout bij deze topic?

Opstaan, sportkleding aan en gaan! Voor sommigen is een ochtendrun de ideale manier om de dag te starten. Eerst knallen en dan genieten van een verdiend ontbijtje. Anderen daarentegen moeten ontbijten voor het sporten, omdat ze anders geen energie genoeg hebben in hun lichaam. Wat is nu beter?

Na een nacht slapen heeft je lichaam niets meer over om af te breken, daardoor zal het je reserves gaan verbanden. Dit betekent natuurlijk nu niet dat de kilo’s er vanaf zullen vliegen. Je lichaam haalt niet enkel energie uit je vetcellen, maar gaat ook uit je spierweefsel energie gaan halen om zo de training te kunnen voltooien. Daarnaast kan het zijn dat wanneer je zonder ontbijt aan de slag gaat, je je sneller slap zal beginnen te voelen of zelfs kan flauw vallen. Maak dus zeker dat je een banaan of druivensuiker op zak hebt om dit te voorkomen!

Een veelgehoorde reden om niet te ontbijten is buikpijn en last van de darmen. Bepaalde voedingstoffen kunnen namelijk darmklachten gaan veroorzaken tijdens het lopen. Heb jij hier dus snel last van, dan is het een goed idee om twee uur voor het sporten geen al te grote maaltijd meer te nemen. Daarnaast kan ook uitdroging ervoor zorgen dat je darmklachten kunnen verergeren. Zorg dus dat je voldoende water drinkt tijdens het lopen.

Gaan we toch ontbijten?

Het lichaam haalt zijn energie uit het voedsel dat we binnenkrijgen. Als jij je loopprestaties naar een hoger niveau wil tillen, kan het handig zijn om zoveel mogelijk energie beschikbaar te hebben. Door een stevig ontbijt zal jouw lichaam de extra boost hebben om tot het uiterste te gaan.

Het is wel belangrijk om minstens een uurtje te wachten na het eten. Zelfs na een uurtje wachten kun je nog steeds een zwaar gevoel in de maag hebben. Je mag dan nog zoveel energie hebben, je zal niet je gewenste resultaat behalen.

Ben je van plan een intervaltraining te doen? Dan kun je best wel iets eten voor het lopen. Zonder de extra energie van het ontbijt zal je anders niet genoeg energie hebben om de hele work-out optimaal te doen.

Een andere reden om wel te ontbijten is het voorkomen van de beschadiging van je spieren. Als je vaak intensief gaat gaan lopen op een lege maag heb je meer kans op blessures. Je lichaam haalt energie uit je spieren als er niet genoeg energie meer is om te verbruiken.

Zoek wat werkt voor jou!

Wat is nu de conclusie? Moet je wel of niet ontbijten? Wij denken dat die er niet echt is, doe gewoon wat voor jou goed aanvoelt! Heb jij nu ’s ochtends genoeg energie om 10 kilometer te gaan hardlopen en zou een volle maag in de weg zitten, ontbijt dan gewoon erna. Heb je nu net wel die extra boost nodig? Ontbijt dan vooraf en wacht een uurtje voor je jouw schoenen aantrekt. Of zoek een middenweg en neem bijvoorbeeld een banaan mee.

Wat eet je het best voor het lopen?

Een lichte maaltijd voor het sporten lijkt voor de meeste lopers de beste optie te zijn. Hier een 7-tal voedingsproducten waar je een energieboost van krijgt! Bekijk vooral waarop jouw lichaam het best op reageert.

  1. yoghurt
  2. fruit
  3. noten en zaden
  4. spinazie
  5. eieren
  6. vis
  7. zwarte chocolade

Meer details willen weten over waarom en wat deze voeding met je doet? Lees dan onze blog 7X eten waar je een energieboost van krijgt!

Wat moet je eten na je training?

Na je training heeft je lichaam eiwitten en koolhydraten nodig. De beste oplossing is dus eiwitrijke ontbijtjes of snacks. Enkele voorbeelden:

  • Gekookt ei
  • Schaaltje kwark met banaan en nootjes
  • Glaasje chocolademelk
  • Crackers met humus
  • Overnight oats met fruit

Als je een heel intensieve training achter de rug hebt, is het geen slecht idee om wat extra eiwitrijke en koolhydraatrijke voeding te nemen. Zeker niet te vergeten! En drink genoeg water na een zware inspanning.

Wij love lopen