Pasta met bruine suiker, mythe of waarheid?

We hebben allemaal al gehoord over de atleten die voor een wedstrijd zweren bij pasta met bruine suiker. Heeft deze maaltijd dan echt zoveel meer te bieden dan een andere?

Binnen anderhalf uur voor je prestatie, zal je vooral veel voordeel halen uit voeding met een hoge glycemische index, ook wel snelle koolhydraten genoemd. Ontbijtkoek, witte rijst, wit brood, witte pasta, cornflakes en cruesli bevatten allemaal snelle koolhydraten en zullen je de energie geven die je nodig hebt voor je sportprestatie.

Pasta met bruine suiker of ketchup is in dit geval dus zeker een goede keuze. Maar doordat deze maaltijd – behalve snelle koolhydraten – geen andere voedzame onderdelen heeft, kies je nog altijd beter voor een gezonder alternatief als je daar de tijd voor hebt. De bruine suiker vervangen door verse groenten is dus zeker aan te raden!

Wat je ook eet voor een maaltijd, probeer in ieder geval weg te blijven van vet eten, snoep en frisdrank. Als je echt nog honger hebt na je maaltijd, kan een banaan, rijstkoek of stukje peperkoek een goed tussendoortje zijn.

Uit welke maaltijd haal jij je energie voor een wedstrijd? We zien foto’s van de maaltijden graag op instagram passeren met de hashtag #ikjeunemie !

Wij love lopen