Sportdrank of water, wat is het beste voor je lichaam?

Tijdens je training moet je genoeg drinken, dat weten we allemaal. Maar wat drink je het beste? Is water voldoende om te hydrateren of ga je voor een sportdrankje dat je prestatie zou moeten verbeteren?

Sportdrankjes bevatten drie basisingredienten; water, suiker en zout. Deze combinatie zorgt ervoor dat je rehydrateert en dat je elektrolyten vervangt die je verloren bent bij het zweten. Als je echter niet genoeg elektrolyten moet vervangen, zal jouw lichaam het water, suiker en zout opslaan.

Wanneer heb je dan effectief genoeg gesport om naar een sportdrankje te grijpen? Als je meer dan 90 minuten na elkaar intensief aan het trainen bent, zal je lichaam sportdrank goed kunnen gebruiken. Als het over een kortere periode gaat, houd je het best bij water.

Ons dieet bevat algemeen gezien al voldoende suiker en zout, dus een goede maaltijd na de training zou in principe ook moeten volstaan.

Bovendien kunnen gesuikerde drankjes tijdens de training een slechte werking hebben op je gebit. Door het sporten is je mond namelijk uitgedroogd, waardoor suiker veel beter aan je tanden blijft plakken. Dat is ook de reden waarom veel atleten sportdrank in hun mond spuiten in plaats van te drinken, op die manier vermijden ze in zekere mate contact met hun tanden.

Toch wat meer smaak aan je water toevoegen? Voeg dan enkele uren voor je workout verse kruiden ( zoals munt) of fruit toe aan je water. Zo krijg je een gezond en lekker alternatief voor sportdrankjes.

Wij love lopen